thijsenmiausa2019.reismee.nl

De voorbereiding

Dit jaar gaan we weer terug naar Seattle om van daar  British Columbia, kortweg BC genoemd en Alberta te bezoeken. Een reis van 23 nachten en 3500 kilometer en ook het wildlife in British Columbia is een grote toeristische trekpleister. Beren, elanden, berggeiten en kariboes, als je in de wildernis erop uit trekt zal je geheid wilde dieren kunnen spotten. Onze opzet is natuurlijk om zoveel mogelijk van dat wildlive te spotten, waarvan beren voor ons op nummer 1 staan.

• British Columbia:

BC is de meest westelijk provincie van Canada en beslaat de volledige westkust van Canada. Het grondgebied van BC beslaat zo’n 944,735 km2 en is daarmee bijna 23 keer zo groot als Nederland. Met een ruim 4,4 miljoen inwoners is de provincie nog steeds dunbevolkt, aangezien de meeste van deze inwoners leven in de grotere steden van British Columbia: Vancouver, Surrey, Richmond, Kelowna en Burnaby. De ruige kustlijn van British Columbia strekt zich uit over zo’n 27.000 kilometer en is rijk aan steile kliffen, diepe fjorden en ongeveer 600 eilanden, waarvan de meeste onbewoond zijn. Het veruit grootste eiland voor de kust van British Columbia is Vancouver Island met als hoofdstad het sfeervolle Victoria. Hier zijn we in 2016 geweest en is inderdaad een aanrader.

Verder is British Columbia bekend om de prachtige ruige natuur. Wilde rivieren, kabbelende beekjes, rustieke bergmeertjes, eindeloze bossen en steile bergwanden.

• Alberta:

De zeer afwisselende provincie Alberta is ook erg leuk om te bezoeken de verschillen zijn groot: van de prairies in het oosten naar de ruige bergen van de Rocky Mountains in het westen waar de Bow River dwars doorheen stroomt en belangrijke national parken.

Het is de thuishaven van Banff National Park en Jasper National Park, van de must sees Lake Louise en JohnstonCanyon. Menig toerist volgt de bekende Icefields Parkway die je langs de mooiste plekjes van Alberta stuurt. Onderweg zijn heerlijke picknickplaatsen gelegen en een wandeling is er zo gemaakt. Van kleine dorpjes met slechts één straat naar grote steden als Edmonton en Calgary, maar Banff, Jasper en Red Deer zijn uitstekende bestemmingen. In de natuur van Alberta kun je enorm veel verschillende elementen terugvinden, die samen zorgen voor panoramische plaatjes die op je netvlies gebrand zullen worden. Bergen, bossen, gletsjers, meren, canyons, warmwaterbronnen, wilde dieren, prairies, heuvelachtige graslanden en kolkende rivieren wisselen elkaar af.

We zullen het in Juli hopelijk gaan zien, vliegtickets - hotels en auto zijn geboekt en het aftellen is begonnen..