thijsenmiausa2019.reismee.nl

Everett en Vancouver

Everettmaandag 8 juli 2019

Vandaag zijn we door het tijdsverschil vroeg wakker en gaan op weg om de Boeing fabriek te bezoeken.


Het is ongeveer een 15 min rijden. Via internet hebben we in februari de “Your Future of Flight” Tickets voor de Boeing tour al gereserveerd en die begint om 10.30 uur dus we hebben alle tijd. Over de 526 rijden we op een gegeven moment langs de assemblage hal van de Boeing fabriek. Op de grote deuren, waarachter de vliegtuigen worden gebouwd, staan prachtige reusachtige afbeeldingen. Dit zijn de grootste digitale grafische muurschildering ter wereld en beslaan 9290m2. Niet veel later zien we (na eerst een verkeerde afslag genomen te hebben) de afslag naar Future of Flight. De auto parkeren we op het parkeerterrein en in de verte staan allemaal nieuwe vliegtuigen klaar om afgeleverd te worden. We lopen naar het visitor center het is een soort Aviodrome.



Boeing of officieel The Boeing Companyis een Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago in de Boeing International Headquarters. Boeing is wereldwijd de grootste producent van vliegtuigen naar omzet en de tweede als het gaat om het aantal afgeleverde toestellen. Boeing is 15 juli 1916 opgericht in Seattle, Washington door William Edward Boeing en was toen bekend als de "Pacific Aero Product Co.". Op 9 mei 1917 werd het bedrijf omgedoopt tot "Boeing Airplane Company".


De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. Omdat de andere fabrieken van Boeing niet groot genoeg waren voor het bouwen van de 747 werd besloten om een nieuwe fabriek te bouwen.


The Future of Flight Aviation Center

Dit is een luchtvaart museum en een educatief centrum gelegen aan de noordwest hoek van Paine Field in Everett. Het is het startpunt voor de Boeing Tour, een rondleiding door een deel van Boeing productiefaciliteit waar de modellen 747, 767, 777 en 787 worden gebouwd. The Future of Flight Aviation Center & Boeing Tour is in het najaar van 2005 opgeleverd en koste $ 23 - miljoen dollar. Vanuit The Future of Flight Aviation Center wordt ook de Boeing Tour geregeld.


De Boeing Tour omvat een bezoek aan de Boeing Everett Factory, waar je vliegtuigen kan bekijken in alle stadia van de bouw en test stadia. Het museum beslaat 2.600 m2. Op de tour door de fabriek mag je niets meenemen. Geen rugzakken, tassen, fototoestellen, messen, telefoons, wapens (alsof wij die zouden hebben).


Boeing Everett faciliteit of de Boeing fabriek,

Dit is werelds grootste gebouw in volume op 13.385.378 m3 en beslaat 399.480 m2 en staat vermeld in Guinness World Records. Er zijn meer dan 30.000 mensen werkzaam in de fabriek die in drie ploegen werken. Alleen al in de staat Washington werken 76.000 mensen bij Boeing.

De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747 aan Pan American World. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. In deze nieuwe fabriek worden de brede romp van de Boeing 747's, 767's, 777, de nieuwe 787 Dreamliner en de 737 in elkaar worden gezet.



Niet alleen het ontwerpen van de 747 was een grote opgave, het bouwen van de assemblagefaciliteiten was dat ook. Om het terrein te egaliseren werd meer dan drie miljoen kubieke meter aarde verplaatst en de steilste standaard smalspoorlijn van het noordelijk halfrond aangelegd. De hallen zijn zo groot dat het last heeft van het ontstaan van “wolken” in de gebouwen. Op sommige momenten “regende” het binnen wat niet bevorderlijk was voor de bouw van de vliegtuigen. Het probleem werd gedeeltelijk opgelost met een luchtcirculatie systeem. Vandaag de dag is er geen airconditioning of verwarming meer. In plaats daarvan wordt de fabriek verwarmd door 1 miljoen lampen aan de planfonds en mocht het nodig zijn gekoeld door de deuren te openen.

De Tour

In een film ruimte krijgen we nog een kort filmpje te zien over de ontwikkeling van het vliegtuig. Verder nog instructie over de tour die 90 minuten duurt en worden we in groepen verdeeld. Er gaan twee bussen met bezoekers. Weer een waarschuwing geen telefoons, camera’s etc bij je te hebben anders mag je de rest van de dag bij de security zitten. Met een bus worden we naar de assemblage hallen gereden. In het weekend wordt er niet gewerkt. De rest van de week is het continu 24 uur in 3 ploegen. Het verbaast ons dat ze niet in het weekend door draaien. Ondertussen vertelt de gids ons over het begin van Boeing en wat ze allemaal in Everett doen. Dan komen we bij een productiehal van de 777. Door een kleine deur gaan we naar binnen. De gids vertelt over de bouw van deze hallen en dat deze zo groot zijn dat ze een eigen klimaat hebben.


Het zijn inderdaad gigantische hallen maar dat moet ook wel. Het zijn grote vliegtuigen en met de vleugels eraan nemen ze veel ruimte in. Elke afdeling heeft zijn eigen kantine. Je kunt, met zoveel werknemers, geen gezamenlijke kantine hebben. De gids grapt dat zij het enige bedrijf zijn met een eigen Starbucks. De vliegtuigen liggen in twee delen, tegengesteld naast elkaar Aan het eind van de hal keren ze en wordt het achterste gedeelte aan het voorste gedeelte vastgemaakt. Daarna komen de vleugels er aan, de motoren, staart, onderstel etc. Dit is geen ding wat je in een weekje in elkaar zet.


Over de balustrade staan we een poosje te kijken. Dan moeten we weer verder via de lift terug naar tunnel en werr lopend naar buiten, weer in de bus naar andere gedeelte van de enorme hal. Hier wordt het nieuwste vliegtuig van Boeing gebouwd, de 787 Dreamliner. Deze bestaat voor 50% uit kunststof in plaats van aluminium.

we door een lange tunnel naar een lift. We passen er met zijn allen in en gaan naar boven. Over de balustrade kijk je dan neer over de productie hallen van de aanbouwzijnde vliegtuigen en start-testbaan. Ook hier lopen we via een grote tunnel naar buiten, gasten mogen niet op vloer productie komen, vandaar.


Dan weer in de bus en dan maken we een ritje over de testbaan en langs de spuithallen. Er zijn speciale wanden waarachter ze de motoren testen. Deze moeten eerst uitgetest worden voordat de daadwerkelijke testvluchten gedaan kunnen worden. De vliegtuigen worden zeer uitgebreid getest voordat ze afgeleverd worden (Bij de MAX dus niet ?). Dan moeten ze nog gespoten worden en helemaal naar de wensen van de klant ingericht worden. Voor aflevering moet je ze wel zelf ophalen. Als we nog een vliegtuig willen bestellen dan kan dat. De prijs begint bij 290 miljoen dollar en de klant is koning. Na afloop worden we terug gebracht van waar de tour begon alleen moeten we eerst nog door een winkel. Souvenirs, bekers, truien, spellen, alles wat met vliegtuigen te maken heeft verkopen ze hier.


We sluiten dit gedeelte van de tour af bij het panorama dek; daar heb je een mooi uitzicht over de productie hallen en zien een dream lifter en start-testbaan waar vliegtuigen af en aanvliegen. Hier staat nu ook een draem lifter die complete onderdelen van de fabriek uit bv Charlston Carolina aanvliegt.




Vogelvlucht Boeing vliegtuigen

In 1933 ontwierp Boeing een revolutionair nieuw passagiersvliegtuig: de Boeing 247. Het was revolutionair omdat het voor het eerst volledig van metaal was, met een intrekbaar landingsgestel


In 1938 kwam de Boeing 307 Stratoliner, het eerste toestel ooit met een drukcabine en het was in staat om op 6.000 m te vliegen


In 1958 begon de levering van de Boeing 707, het eerste Amerikaanse burger-straalvliegtuig. Met de 707, een viermotorig toestel geschikt om 156 passagiers mee te nemen


In 1962 begon Boeing met de 727,voor maximaal 180 passagiers. De Boeing 727 was een voorganger van de Boeing 757


In 1967 introduceerde Boeing een nieuwe toestel voor korte en middellange afstanden, de tweemotorige 737 voor maximaal 100 passagiers. Sindsdien is de 737 het best verkopende straalvliegtuig aller tijden. De nieuwe generatie 737 ( Next Generation) bestaat nu uit de 737-700 (140 pas), de 737-800 ( (180 pas) en de 737-900 (190 pas).


In 1968 komt de 747 of Jumbo Jet en is misschien wel het bekendste vliegtuigtype ter wereld. De Boeing 747 vervoert maximaal 565 passagiers in all-economy. Ook is de 747 bekend als Shuttle Carrier Aircraft (vervoerde de Space Shuttle boven op het toestel).


In 1983 begon de economische situatie te verbeteren en Boeing kwam met nieuwe toestellen en ontwikkelde de smalle 757 en de grotere 767

In de jaren 2000 kwamde Boeing 777 is een widebody-vliegtuig dat door twee krachtige motoren kan worden voortgestuwd. De 777 kan 245 tot 450 passagiers vervoeren en heeft een groot vliegbereik: 10.000-16.000 km


In 2009 kwam de Boeing 787 "Dreamliner met drie versies: een standaardversie, stretchversie en een verlengde versie. Met een variatie van 200-350 passagiers. De Boeing 787 is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat.


In 2016 wordt de laatste 737, de Next Generation, opgevolgd door de 737 MAX (150 tot 220 pas). Er zijn 4 varianten van de nieuwe familie, de 737 MAX 7, 737 MAX 8, 737 MAX 9 en 737 MAX 10 die gebaseerd zijn op de al bestaande Boeing 737-700, 737-800 en 737-900ER en de laatste als tegenhanger van de Airbus A321. Deze drie Next Generation varianten zijn respectievelijk de best verkopende versies van de Boeing 737. Echter sinds januari 2019 zijn er wereldwijd grote problemen met deze types (software en of ??) en sinds april staan deze tostellen aan de grond. De kosten hiervan worden geschat op minstens 1 miljoen per week. Boeing heeft aangegeven dat de rompafmetingen en deurconfiguraties van de Boeing 737 Next Generation gelijk zijn aan die van de eerste drie 737 MAX-varianten.



Nu op weg naar de parking om de auto op te halen en rijden we naar de kust via de marine basis Naval Station Everett en de haven via Haborview Park rijden we door naar de Mukiteo Lighhouse waar we in de brewery er tegenover iets te eten en een biertje pakken en langzamerhand weer terug via de kust weg met prachtige villa's naar het hotel. Ondertussen nagaan waar we vanavond gaan eten, we willen ook op tijd naar bed. Het blijft jammer dat vooral gezien het mooie weer er werkzaamheden aan het zwembad zijn en deze dus nu gesloten is. Na 3 uurtjes rusten lopen we naar Katana Shusi restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben (tip van Yelp) en lopen later weer terug naar hotel. 21.00 uur moe maar voldaan zit eerste echte dag erop, morgen naar Vancouver Canada. Nu aan het verslag werken.



North Vancouverdinsdag 9 juli 2019

Vandaag op weg naar North Vancouver in British Columbia Canada, om de stad die we in 2010 bezocht hebben nog eens aan te doen. Een ritje van 2 ½ uur (200 km) via een rustige weg en met helder zonnig weer van 23 graden, maar eerst moeten we de grens over wat gelukkig redelijk makkelijk en snel verloopt (we gaan de USA uit ? ipv in).

Ons Hotel Best Western capilano inn & suites, ligt aan de andere zijde van Vancouver Harbour en 6 km van het centrum en het mooie Sunset Beach Park.

Dus we gaan eerst naar het centrum (downtown) waar we de auto parkeren in een overdekte garage Easy Park in Howe Street. We slenteren in historische Gastown, waar overblijfselen uit de pionierstijd te zien zijn en iets over de hoogtijdagen van de Canadian Pacific Railway en lopen door downtown eastsite waar onze auto staat, bekijken de ook haven en veel andere bezienswaardigheden. Vlak bij de Easy parking in Howe street zijn alle bekende "dure" winkels te vinden, dit is het winkelwalhalla om te shoppen. Gezien dat we tot 15.00 betaald hebben zijn we 14.50 bij de auto om naar North Vancouver te rijden.


Met de auto gaan we via Sunset Beach Park, de Beach Ave naar de Noordzijde van Vancouver. Voordat we de noordzijde echt bereiken, rijden we door Stanly Park. Hier nemen we de Stanley Park drive om zo het eiland helemaal rond te rijden (het wordt omringd door water) om de mooie toeristisch plekjes te bewonderen, het lopen hoeft vandaag niet meer. Het is een belangrijke recreatieplaats voor locals en voor toeristen dankzij zijn de vele fiets- en wandelpaden, museums en picnic area. Nu op weg naar het Hotel om de bagage uit te laden en ons te verfrissen. Gezien het drinken haast op is gaan we snel naar de Walmart om iets in te slaan, echter bij terugkomst staan we in de forenze file en ipv 8min doen we er 40 min over. Overal in deze regio zien we heel veel grote dure auto's rijden.


Vanuit ons hotel is het 5 minuten rijden naar de Capilano Suspension Bridge, een hoge en lange hangbrug van 140 meter over de Capilano River met Treetops Adventure (lopen door boomtoppen en tropisch bos).

We hoorde bij receptie dat er een gratis pendelbus rijdt die stopt op 100 meter van hotel en dat scheelt $ 7,50 parkeergeld. Ook na 17.00 uur krijg je 30% korting en voor Britt extra studentenkorting. Omdat we Hollanders zijn maken we daar gebruik van. https://www.capbridge.com


De hangbrug schommelt behoorlijk en zelfs gezien late tijdstip is het nog erg druk (Hollanders die ook gebruik maken van korting) nee hoor er zijn diverse nationaliteiten die willen/gaan lopen over de hangbrug. De 2 reisgenoten zijn blij dat ze er over zijn en zijn niet gerustgesteld over de terugreis.

Als je aan de andere kant van de brug bent kun je de prachtige route van de Treetops Adventure lopen. Dan loop je over bruggen die tussen de bomen gemaakt zijn. Je hebt dan een vanaf verschillende hoogtes een mooi uitzicht op het prachtige gematigde regenwoud.

Rond 19.15 uur we met tram terug naar hotel om vandaar naar de cactus club café te rijden. Heerlijk zitten we daar op het overdekte en beschutte terras te genieten van hapje en drankje. Na 2 uurtjes terug naar hotel, ondertussen is het begonnen te regenen, om moe maar voldaan naar bed te gaan. Morgen langs de mooie kust naar Whistler, de bekende wintersportplaats.


Vancouver is een stad in Canada en is het centrum van het gelijknamige stedelijk gebied en veruit de grootste bevolkingsconcentratie van de provincie Brits-Columbia. De stad ligt aan de Straat van Georgia, een deel van de Grote Oceaan. De stad is vernoemd naar de Engelse kapitein George Vancouver, een nazaat uit het Nederlandse adellijke geslacht Van Coeverden uit Drente en heeft een inwonertal van 631.486. De haven van Vancouver is een van de belangrijkste ter wereld en wordt er jaarlijks ter waarde van 43 miljard dollar verhandeld met 90 landen. Door de lage productiekosten is het ook de derde stad van Noord-Amerika als het gaat om de filmindustrie, na Los Angeles en New York. Hierdoor wordt Vancouver soms ook wel “Noord Hollywood” genoemd. In 2005 was Vancouver de op een na duurste stad van Canada, na Toronto, en nam het de 56e plek in op de wereldranglijst in dezelfde categorie. De stad staat bekend om haar hoge levenskwaliteit.


De prachtige omgeving van Vancouver maakt de stad een interessante toeristische bestemming. Bezoekers worden meestal aangetrokken door de unieke combinatie van het brede culturele aanbod in deze kosmopolitische stad en de besneeuwde bergen, regenwouden en ruige kusten in de directe omgeving. Een andere toeristische trekpleister is Granville Island, een klein eilandje naast Downtown, waar een grote markt is gevestigd. Ook de walvistours door de Straat van Georgia is populair en bezoeken jaarlijks zo’n 1 miljoen toeristen Vancouver 'en route' op een cruise schip, meestal op weg naar Alaska.


Ook al is Vancouver niet compleet vrij van raciale spanning, de vele verschillende bevolkingsgroepen leven behoorlijk harmonieus samen in de stad. EĂ©n kenmerk daarvan is het grote aantal 'gemixte koppels', de enorme populariteit van Sushi en de Thaise keuken onder de niet-Aziatische bevolking, en de vele traditionele feesten van buitenlandse culturen die worden gevierd. Vancouver heeft ook een grote homoseksuele bevolking, de omgeving van Davie Street in Downtown staat ook wel bekend als "Davie Village" door het grote aantal gay restaurants, bars en clubs die daar te vinden zijn. Ook wordt jaarlijks in Vancouver een Gay Pride Parade gehouden. 40% van de inwoners is van Aziatische afkomst.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!