thijsenmiausa2019.reismee.nl

Portland

Portlanddonderdag 25 juli 2019

Wat een mooie rit vandaag op weg naar de “city of roses”, na het ontbijt in ons Best Western Hotel zijn we rustig op weg gegaan een ritje van 285 km

Tip: Mel's Diner in Yakima, dat is zo'n vijftiger jaren restaurant.

Als we de Interstate 82 oprijden zien we op de navigatie dat er er na 25 km we er weer af moeten en weer op de vertrouwde hwy 97 terecht komen, voorbij Wapato bij Toppenish (een leuk oud stadje) heet de 97 ook de Evergreen Hwy. Alles is nu "dor" en bruin en de heuvels en bergen ook. Ongeveer 100 Kilometers lang tot voorbij Goldendale waar we een fotostop maken bij Linden Ranch Wind Farm, een Kilometers lange sliert van windmolens en uitzicht op de besneeuwde toppen van Mt Rainier en Mt Hood. Iets verder bij Maryhill komen we bij de brede machtige Columbia River uit en via de oude brug gaan we de staatsgrens met Oregon over, helaas geen welkom staatsbord.

Hier bij Biggs Junction nemen we een sanitaire stop, tanken bij de Shell en lunchen bij de Subway. Van de 97 gaan we nu verder op de Interstate 84 en zien we 150 km lang steeds de machtige Columbia River aan onze rechterkant. De natuurlijke naam van de I84 heet hier "Vietnam Veterans Memorial Highway". Het blijft een natuurlijke grens tussen Washington en Oregon. Op sommige stukken zien we een soort duwboot en ook kleine eilanden in de rivier, zoals Miller Island. Hier zie je door het water alleen maar bossen en groene hellingen. Bij de grote stad The Dalles zien we als eerste de The Dallas Dam (Waterkrachtcentrale) en bij de The Dallas Yacht Club een echte ouderwetse Radarboot, de American Empress, van de american queen steamboat company. Hiermee kun je tegen een forse vergoeding een cruise met 222 andere gasten over de Columbia River varen.

30 km verder bij Hood River zien we weer een stalen oude brug met in het midden een hijsconstructie. Bij Wygant State Park gaan we weer de hoogte in en lijkt de rivier wel een meer, zo breed is hij hier. Bij Cascade Locks zien we de stalen oude "Bridge of the Gods" een tolbrug. Via Bonneville verder naar Dodson waar je gebruik kunt maken van de Historic Columbia River Hwh die kronkelt tot aan Sandy River toe , maar gezien extra tijd geen gebruik van gemaakt.

Nu bij Columbia, even geen river meer, komen we langs Multnomah Falls op, hier zijn we in 2010 ook geweest. Ook nu puilen de parkeerplaatsen uit hun voegen en er is nu een park and ride 5 km verder of terug. Bij Sandy River Delta Park zakken we weer naar beneden en komen we weer in droger gebied uit. Het laatste stuk waar we afbuigen naar de 205 staan we stil en moeten we geduld hebben. Uiteindelijk staan we om 15.30 uur stil voor ons hotel en checken in. Zon en temperatuur is prima dus 2 uurtjes pool en ligbed is perfecte besteding.

We gaan eten bij de Thai, Sa Bai Thai Cuisine. Het is een klein gezellig familie restaurant, gezellig en best lekker. Alleen de weg daarheen in de donker en de wijken zijn minder dan gewend, lijkt allemaal onveilig.

In de staat Oregon vind je Portland. Deze ‘city of roses’ (rozenstad) is een van de groenste steden ter wereld en bestaat uit ongeveer 500.000 inwoners. Dat zie je al vanaf het moment dat je aan komt; uitgestrekte heuvels, bossen en rivieren. Ook winkelliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen; je shopt namelijk belastingvrij. Tel daar de vriendelijke inwoners en de opvallend weinig toeristen bij op, en Portland is een stad die hoog op iedere ‘must see list’ moet staan.

Pioneer Courthouse Squarevrijdag 26 juli 2019

Vanmorgen lekker ontspannend bezig geweest, beetje uitslapen, ontbijtje en nu op weg naar het centrum. Auto in parkeergarage bij Pioneer Place, $ 16 voor hele dag en ritje van 30 km.

Rondom Pioneer Courthouse Square is het allemaal begonnen voor Portland. Later stond op deze plaats het Portland Hotel, later werd het afgebroken en bouwde men er een parkeergarage. Maar de mensen wilden terug een ontmoetingsplaats en dus werd ook die afgebroken. In 1984 legde men het plein aan. Om alles te financieren konden de burgers sponsoren, hun naam kwam dan op de bakstenen te staan waarmee het plein bedekt is. Nu doet het plein dienst als livingroom voor de mensen die in de buurt wonen. Er worden bijna dagelijks activiteiten georganiseerd.

Vanuit de garage lopen we naar pioneer place om winkels te bekijken. Gezien beoogde Apple aankoop, nu eerst naar prachtige apple shop. We willen kijken naar nieuwe Iphone en iwatch. Na perfecte uitleg en configuratie uurtje later blij de winkel uit. Op Pioneer Square maken we dezelfde foto's als in 2010 van beeld man met paraplu. Nu even door diverse winkels lopen in mall en Nordstrom en besluiten naar Powell's te lopen.

Het is 7 min lopen naar Powell’s City of Books, de grootste boekwinkel ter wereld. Het blijft prachtig om te zien, die hoeveelheid boeken gesorteerd op genres.

Na even met map rondgelopen te hebben besluiten we naar de rivier te lopen. Vlak voor we het waterfront park bereiken zien we een VooDoo Doughnut shop, vreemde winkel maar wel met rijen vol klanten voor de deur. Net als we het waterfront park bereikt hebben zien we honderden meters festivalterrein. Hier is een groot bierbrouwerij feest, allemaal tenten, muziek, eten en natuurlijk heel veel soorten bier. Vanuit de Waterfront Park trail zien we de verschillende bruggen over de Willamette River, zoals de steel bridge, de Burnside Bridge, de Morrison Bridge en het knooppunt van wegen aan de ander zijde. Na verder geslenterd te hebben weer rustig door verschillende straatjes terug naar auto.

Ondertussen 5 uur in hitte doorgebracht verlangen we naar de pool en ijskoud drankje. Helaas door ongunstige tijd van vertrek 16.00 uur duurt reis nu door werkverkeer ruim 2 maal zo lang. Rond 17.15 uur komen we bij hotel, omkleden, ijs in houder voor bier en wijn en naar de pool.

Heerlijke genieten van zon en water gaan we rond 20.00 uur maar iets eten bij Elmer's Restaurant (Parkrose) naast hotel.

Na eten druk bezig met Iwatch en koppelen aan Iphone.

In Portland zijn ze ook heel erg milieubewust. Parkeermeters en zo hebben een zonnepaneeltje, de vuilbakken drukken automatisch het afval samen, waardoor ze minder geleegd moeten worden. Er zijn ook enkele laadstations voor elektrische auto's, waar je gratis je auto kunt opladen.

Bezienswaardigheden van Portland

De prachtige heuvels die je bij aankomst ziet doen het al vermoeden: Portland ligt in een wijnstreek. De wijngaarden rondom de stad zijn dan ook zeker een grote bezienswaardigheid. Vanaf Portland worden er diverse wijnproeverijen georganiseerd waar je aan kunt deelnemen. Een ander indrukwekkend stukje natuur vind je in Mount Hood.

Attracties in Portland

Powell’s City of Books, de grootste boekwinkel ter wereld,. Deze winkel is zo groot dat het raadzaam is om een kaart mee te nemen om – jawel – binnen de winkel je weg te vinden.

Het Pioneer Courthouse Square met zijn Courthouse

The International Rose Test Garden is ook aan te raden. Hier vind je meer dan 8.000 rozen en geniet je van een spectaculair uitzicht.

Portland heeft ook een bekende een zaterdagmarkt. De naam is bedrieglijk, want zowel op zaterdag als op zondag kun je deze markt bezoeken. Nog tijd over? Bezoek dan eens

De dierentuin in Washington Park. Tip: als je met het openbaar vervoer komt, krijg je korting op je entreekaart. Het zeer uitgestrekte Washington Park zelf is bovendien sowieso een bezoek waard.

Musea

Portland kent diverse musea, waaronder het Portland Art Museum. Dit is het oudste museum in het noordwesten van Amerika. Over de geschiedenis van Portland kom je meer te weten in het Oregon History Museum in het centrum. Fans van architectuur moeten zeker eens een bezoek brengen aan Pittock Mansion, gelegen in de westelijke heuvels van Portland. Hier heb je bovendien een prachtig uitzicht over rivieren, bossen, bruggen en bergtoppen.

Winkelen

Zoals gezegd is Portland het walhalla voor winkelliefhebbers. Je shopt hier belastingvrij en alle bekende en onbekende merken zijn in het stadscentrum (downtown) vertegenwoordig. De voornaamste winkels vind je in Northwest/Nob Hill en Lloyd District/NE Broadway (Lloyd Center). Ga je voor de echte boetiekwinkels, dan moet je naar Mississipi Avenue of Pearl District.

Ook de Apple Pioneer Place in de Pioneer Tower is een aanrader, met net daar omheen diverse luxe winkels (shopping Mall)

In laatstgenoemde wijk vind je ook de beroemde boekwinkel Powell’s.

Uitgaan in Portland

Portland heeft een rijke mix van uitgaansgelegenheden. Je kunt uit eten, naar een comedy club, je uitleven in een karaokebar of naar de film. Ook de cocktailbars zijn hier een aanrader.

Openbaar vervoer

Portland houdt van het openbaar vervoer. Of tenminste: het stimuleren ervan. Je reist binnen het standscentrum dan ook helemaal gratis. Alleen als je buiten het stadshart van Portland komt, betaal je een kleine meerprijs. Reden genoeg dus om met de tram te gaan –je ziet gelijk wat meer van de stad. Nog een interessant weetje: Portland is wat betreft het openbaar vervoer uitgeroepen tot beste stad van Amerika. Buiten de tram kun je er ook met de bus, trein, metro of kabelbaan.

Oregon zelf is christelijk conservatief dus over het algemeen pro Trump. De kust daarentegen, dus ook Portland, niet. En daar is men bezorgd over wat het doet en betekent voor bijvoorbeeld vrouwen en minderheden.

Morgen het laatste deel van de reis, Seattle here we come.