thijsenmiausa2019.reismee.nl

Seattle en op weg naar huis

Seattlezaterdag 27 juli 2019

Vandaag eerst de vrouw feliciteren en na heerlijk ontbijt gaan we op weg naar de laatste stad van deze vakantie Seattle, waar we op 7 juli ook begonnen zijn een ritje van 320 km. We overnachten in het Hilton Downtown, een bewuste keus omdat we zo alles lopend af kunnen. Naar een goed verlopen rit komen we rond 16.00 uur in Seattle aan en parkeren de SUV in de parkeergarage langs hotel op 3e verd. Met de lift gaan we naar de lounche om daar in te checken. Snel naar de kamer om eea uit te pakken en ons op te frissen om zo een drankje te gaan doen voor de verjaardag. Hier is elke dag van 17.00 uur en 19.00 happy hour. Gratis drank en allemaal hapjes.

Diverse straten in Seattle zijn ongeveer 100 jaar geleden omhoog gebracht om overstromingen te voorkomen. Grappig detail daarbij is dat de gebouwen die er al stonden daardoor allemaal de begane grond-verdieping zijn kwijtgeraakt. Door een ondergrondse toer te boeken kun je deze nog zien.

De eerste avond in Seattle worden we meteen met een grappige verrassing geconfronteerd, een parade van ruim 3 uur die om 19.30 uur start en vlak bij hotel op 1e Av langskomt. Na dik uurtje gaan we toch maar iets zoeken om te eten. Dat valt niet mee, veel is al dicht. Dan iets gevonden, boil clam clowder en hapjes en Biertje met 20% vaste tip is het $ 100, geen normale prijzen maar dit is duurste stuk van downtown. Terug naar kamer en slapen.

Seattle downtown zondag 28 juli 2019

***Museum of Pop Culture, Seattle, USA

Vandaag gaan we downtown Seattle in en eerst gaan we tickets kopen Voor Columbia Tower. Op 75 verdieping kun je rondom uitkijken op Seattle. Het is heerlijk weer en de zon schijnt lekker en de Tower is 400 meter van hotel. We besluiten dagticket te kopen, nu met dit prachtig weer naar boven en vanavond terug voor zonsondergang. Het is zeer rustig en de mensen aldaar zeggen dat dit komt door de football game, de coast guard oefeningen, de parade van gisteren. De winkeltjes in de centrale hal zijn dicht en de wachtrij bij de lift bestaat uit 4 personen. Met na boven gaan zie je over de 3 wanden van de lift in korte tijd het ontstaan van de cascane gebergte. Na, voor het gevoel, zeer korte tijd van 20 seconden zijn we boven.

Het uitzicht is formidabelen het prachtige weerspeelt hierin mee. Je kunt 360 graden rondlopen en de ramen worden continu schoongemaakt. Op alle belangrijke view punten staan borden met uitleg.

Na 1 ½ uur rondgekeken te hebben en het maken van vele foto's gaan we met xe lift terug.

We nemen de Uber ( $ 8,10) naar de 185m hoge Space Needle, die voor de Wereldtentoonstelling van 1962 is gebouwd. Het prachtige weer zorgt voor grote drukte, maar we hebben de skyline vanuit de Columbia Tower kunnen zien dus gaan we geen $90 voor kaartje uitgeven.

Gezien de warmte nemen we weer een Uber ($ 6 ,-) richting Pike Market, dit blijft een belevenis.

Op hoek 1e Ave en Pike str waar we de hoofdingang van Pike Market zien worden we uitgezet. Het is erg druk dus eerst iets eten in The Crumpet Shop waar we uitgezet zijn.

Na de kleine lunch in de crumpet shop waar we aan tafeltje aan de straat ook naar mensen kijken, lopen we verder Pike Market in.

Het is een doolhof van allerlei kleine winkeltjes en stalletjes waar ze van alles en nog wat verkopen. Je ziet er de meest vreemde types rondlopen. Veel mensen met zelfgemaakte spullen zoals tassen, sieraden, schilderijen,jam, honing en noem maar op. We vinden het helemaal geweldig m.n. de visafdeling. Ze verkopen allerlei soorten vis van reusachtige zalmen tot dungeness crab. Ze gooien echt met gigantische vissen naar elkaar en ze vangen ze ook echt allemaal. Het is een echte show waar we met veel plezier naar kijken. We lopen hier zo’n uur rond en we kijken onze ogen uit.

Daarna gaan we naar de Pine en Pike street om te winkelen. Lopen langs Waterfront, hier staan allemaal banken en picknicktafels en er is een grasveld waar mensen lekker liggen te zonnen en stoppen

De hele buurt rondom Pioneer Square staat op de lijst van 'Historic Places'. Veel van de gebouwen zijn opgetrokken uit rode baksteen. Vroeger lagen er veel opslagplaatsen en bevoorradingswinkels, vandaag de dag vind je er veel galerijen en antiekwinkeltjes.

We vermaken ons prima en na afloop terug naar het hotel om ons op te om te kleden voor het happy hour. 2 uur gratis eten en drinken slaan we niet over.

Seattle downtown maandag 29 juli 2019

We gaan weer even terug naar the Waterfront om bij te komen en vervolgens duiken we nog een keer Pike Market in . Het blijft geweldig om hier nogmaals doorheen te lopen. We lopen vervolgens naar pier 56 en kopen 2 tickets voor het Wheel. Na 3 maal rond te zijn geweest eruit en op terras van restaurant naast het Wheel gaan we in zonnetje aan water lunchen. Op aanraden van kelner nemen we een boil clam chowder en sandwich met heerlijke crab. Er zijn een soort coast guard oefeningen met helikopter duikers en snelle rubberboten. Ondertussen vaart er een blusboot met 2 oorlogsboten langs. Na heerlijk gezeten te hebben gaan we een Starbucks mok van Seattle voor Kim kopen.

Maar

Daarna gaan we naar Pacific Place, een shopping center, we komen niet voor de winkeltjes maar vooral voor het gebouw en het glazen dak. Dan wandelen we over 1st Avenue naar Pioneer Square.

Dat is het oudste deel van Seattle. In 1889 brandde de stad bijna volledig af. Men besloot op dezelfde plaats alles terug op te bouwen. Maar er waren 2 belangrijke voorwaarden: nieuwe huizen moesten uit steen opgetrokken worden en het niveau van de stad werd met 1 tot 2 verdiepingen opgehoogd (daarover morgen meer).

Als afsluiting van deze dag lopen we naar het Hard Rock Café (ligt vlak bij Pike Place). Als eerbetoon aan Jimi Hendrix en Kurt Cobain hangt de neon gitaar buiten ondersteboven. Zij waren linkshandige gitaristen maar konden zich in het begin geen linkse gitaar veroorloven. Zij speelden op een omgedraaide rechtse gitaar. Binnen hangen veel memorabilia van Nirvana, Pearl Jam, Foo Fighters, …

Snel terug naar hotel om te verfrissen en natuurlijk het gezellige happy hour, echter eerst inchecken voor de vlucht en onze boarding passen uitprinten.

Seattle vliegveld Dinsdag 30 juni 2019

Om 09.30 uur rijden we met een treurig gevoel weg uit de parkeergarage van het hotel op weg naar het vliegveld, een ritje van nog geen 30 km. Stom en stom nemen we de verkeerde afslag en maken een omweg door straatjes om weer de Interstate op te kunnen van ongeveer 10 min langer, never mind. Om 10.10 uur komen we bij het rental cars gebouw aan en rijden naar 3 verdieping van Alamo waar we afscheid nemen van onze prachtige fijne bolide. 967 mile out en 3538 mil in, dus 2571 mile gereden. We gaan met de bus shuttle naar de vertrekhal, een ritje van 5 min. We kunnen gelijk onze Bagage inchecken fluitje van een cent maar bij de douane staat een hele lange rij. Gelukkig gaat er een 4e controle poort open en na alles in bakken gelegd te hebben, door scan en een kort gesprek met douane medewerker over stroopwafels in Nederland kopen, zijn we 30 min later door.

Het blijft een vreemd vliegveld nu moeten we naar de onderverdieping om via een treintje naar de andere vertrekhal S te kunnen. Nu 2 uur wachten op vertrek en scoren maar een broodje en fris. Na boarden en instappen staan we helaas een ½ uur stil, maar de piloot geeft aan dat het maar 9.10 uur vliegen is. We shall see. Er zijn heel veel stoelen en zelf complete banken vrij en Britt heeft 2 stoelen voor haar alleen bij het raam. Vlucht verloop prettig en snel en om 08.30 uur komen we bij de Polderbaan aan, dus weer tijdje taxiën. Het uitstappen, douane en het ophalen van bagage gaat redelijk snel en we kunnen gelijk de shuttle naar P3 in. Auto ingeladen en hij start ook nog, nu naar huis.