thijsenmiausa2019.reismee.nl

Omak

Omakdinsdag 23 juli 2019

Als we na een beetje uitslapen en een lekker ontbijtje vanuit Kelowna rond 11.00 uur op weg gaan naar Omak in de USA, rijden we het eerste stuk van de 260 km via de 97 langs Okanogan Lake en passeren bij Penticton het Skaha Lake en het White Lake Grasslands Area. We stoppen even voor kop koffie en sanitaire stop in het plaatsje Okanogan Falls, een soort hillbily stadje. Net iets verder bij Vaseux Lake zien we weer water recreatie. We komen nu in DE wijnstreek van Canada aan, Oliver Canada's wine capital. Wel 50 km wijn en fruitboomgaarden met overal grote wineries en fruitverkoophuisjes, voornamelijk perzikken en later ook nog kersen wat doorloopt tot Osoyoos. Een stukje verder zien we in de verte Mt Kobau opdagen en een prachtig blauw meer opdoeken, Osoyoos Lake dus. Wat leuk blijft is dat de hyw ook hier door de stad Osoyoos loopt, een best grote stad weer en gaan verder het laatste stukje richting de Border Crossing om hier terug te keren naar de USA.

Na de verplichte vragen/onderzoeken enz rijden we na 10 min verder langs een prachtige Okanogan River richting Tonasket en Riverside (alweer een Riverside, laatste stuk na Oliver ook) en komen we om 15.00 uur aan in Omak bij 36 graden en slapen in het BW Plus Peppertree Inn. Gelijk maar gebruik maken van de pool en in gesprek met motor bikers die vanaf noorden Alaska naar San Diego rijden. Een van de mannen, 72 jaar, kende Nijmegen had als TopGun instructor ook in Volkel gebivakkeerd met overdracht nieuwe F16 straaljagers. Later als piloot lang bij KLM gevlogen.

We besluiten naar de nieuwe versie van de Lion King te gaan kijken, $ 5,-- dinsdag voor een ticket. Het wordt de voorstelling van 20.30 uur en we gaan ergens rustig iets eten. Op aanraden van de receptiemedewerker wordt het Breadlive Cafe aan de 1e Ave West. Één aanrader, oud authentiek museumrestaurant met een enorm assortiment oude spullen. Als we de auto geparkeerd hebben lopen we naar het restaurant en meteen zien we in het Omak park aan Ash str een klein concert van zeer oude hippies en er staan verschillende tentjes. Gezellig.

Na het eten en lekker lokaal biertje naar de bioscoop, leuk de film in een verbeterde animatie terug te zien. Na de film, rond 22.30 uur naar buiten en wat denk je het regent en temperatuur is nog maar 24 graden. In de donker en regen terug naar hotel en dat valt niet mee.

Omak is gelegen aan de voet van de Okanogan Highlands (een prachtig heuvelachtig landschap) en het stadje heeft een aantal grotere winkels midden in ongerepte natuur.