thijsenmiausa2019.reismee.nl

Banff

BanffWoensdag 17 juli 2019

Banff National Park (Alberta; Rocky Mountains) Banff Visitor center

Banff National Park, 224 Banff Ave, Banff, AB T1L 1C3, Canada

Vanmorgen om 10.00 uur weggereden uit Hilton via Jasper naar Banff. Redelijk goed weer en tank vol. Halverwege spotten we onze eerste coyote, erg verschrikt en angstig en wilde de snelweg oversteken. Net voorbij Jasper begint het te regenen en houd niet meer op tot Banff.

Banff

Met zijn fraaie ligging in het dal van de Bow River, omringd door de steile toppen van de Cascade en Stoney Mountains in het noorden, de Tunnel Mountain in het oosten en de beboste Sulphur Mountain in het zuiden, is de stad Banff het toeristische centrum van het National Park.

Ook is er de bekende Banff Gondola. Daar het nog steeds regent, besluiten we de kabelbaan vandaag te vermijden. Morgen nogmaals kijken of we van het beste uitzicht over het 1384m hoog gelegen Banff en de Bow Valley vanaf de 2285m hoge top van de Sulphur Mountain gaan genieten.

Icefields Parkway

De Icefields Parkway is Ă©Ă©n van de mooiste autowegen ter wereld en loopt van Jasper National Park naar Lake Louise. De weg is 230 kilometer lang en biedt een fantastisch uitzicht over het omringende berglandschap. Onderweg is de kans groot dat je herten, elanden, schapen, geiten of misschien wel een beer spot. Displays langs de weg vertellen het verhaal over de gletsjers en ecologie van het landschap. Vanaf de Icefields Parkway is het op vele plaatsen mogelijk een wandelroute te volgen. Enkele hoogtepunten langs de route zijn de Athabasca- en Sunwapta watervallen, het Columbia Icefield en de BowlBow Summit, vanwaar je een fabelachtig uitzicht hebt op het bizar gevormde Peyto Lake. Een combi kaartje is erg aan de prijs $ 205 pp.

Athabasca Glacier

Wanneer we verder op weg van het plaatsje Jasper naar Banff rijden, komen je ook langs de Athabasca Glacier, een afstand van 100 km. Je verwacht het misschien niet, maar je vindt deze grote ijsmassa vlak langs de snelweg en dat zorgt er dan ook voor dat het een druk bezocht stukje Jasper National Park is. De Athabasca Glacier is bovendien een van de belangrijkste en grootste uitlopers van het Columbia-IIcefield. Van een afstandje lijkt de gletsjer al gigantisch, maar hoe dichterbij je komt hoe intenser de ijsvlakte lijkt. Vanaf de parkeerplaats kun je een stuk omhoog naar de gletsjer toelopen, maar wil je het ijs echt van dichtbij meemaken dan kun je in het Icefield Interpretive Centre een gletsjer tour boeken. Helaas zat het weer helaas niet echt mee toen we aankwamen, heel veel regen en harde wind. Daarbij was het zeer moeilijk om een parkeerplek te vinden, dus wij zijn alleen vanaf de parkeerplek naar de gletsjer rand toegelopen. Dat was eigenlijk al zo spectaculair om te zien en je kunt zo ook weer en wind trotseren (en nog wel gratis!), waardoor we van mening zijn dat een tour niet per se nodig is.

Na ongeveer 130 km komen we in het plaatsje Lake Louise aan waar we morgen het prachtige meer gaan bezoeken, nu willen we alleen kijken hoe en waar we moeten zijn. Helaas ook hier alle parkeerplekken vol en ook weer de vele regen. We rijden via het Banff National park door naar ons BW Plus Siding 29 Lodge hotel in Banff. Hier kunnen we auto gratis in ondergrondse parkeergarage stallen, met kamerpas gaat stalen rolluik open.

We besluiten morgen rond 19.00 uur (ook nav tip Canada forum) het meer te bezoeken en wel om de drukte maar vooral voor het weer, vanaf 17.00 uur wordt droger weer verwacht.

Nu eerst door de toeristisch plaat gelopen met vele souvenirwinkels maar ook een grote North Face winkel. Rond 19.00 uur besluiten we bij Earls Kitchen and Bar in Woff street te gaan eten. Hierna wandelen we heel rustig in de kou terug naar hotel. Vanuit balkon hebben we uitzicht op drukke toegang op hoofdstraat en zeer druk bezocht shell benzine station.

Ik loop even naar de liquor store naast hotel voor wijn en bier te kopen.

Banff National Parkdonderdag 18 juli 2019

Dit park is het oudste nationale park van Canada en in 1885 uitgeroepen tot beschermd gebied. Banff National Park ligt in het zuidwesten van Alberta, op anderhalf uur rijden ten westen van Calgary. Het park is klein begonnen als een reservaat van 26 km2 voor een warmwaterbron. Tegenwoordig is het een nationaal park van 6641 km2 met een schitterend berglandschap in het hart van de Canadese Rocky Mountains

Een park dat zoveel natuurschoon herbergt als Banff NP trekt natuurlijk veel bezoekers, elk jaar wordt het park door miljoenen toeristen bezocht om het kristalheldere water van Lake Louise en Moraine Lake te bewonderen, te wandelen door de bloemenweides van Sunshine Meadows, een rit te maken langs de schilderachtige Icefields Parkway of –en zeker ook omdat het een gunstige ligging aan de Trans Canada Highway. Highlights. In dit park zijn Lake Louise, diverse natuurlijke warmwaterbronnen en veel wildlife zoals zwarte beren, grizzly’s, bobcats, poema’s, elanden en wolverines. De belangrijkste uitvalsbasis voor een bezoek aan het Banff National Park is het gelijknamige stadje Banff.

Het stadje Banff

Meest geliefde uitvalsbasis voor een bezoek aan het Banff National Park is het gelijknamige stadje Banff. De nederzetting die ontstond bij de natuurlijke warmwater bronnen werd in 1884 Banff genoemd. Het is een sfeervolle plek: in de koude maanden een sprookjesachtige wintersportplaats en in de zomer een gezellige stad vol reizigers, restaurants, barretjes en leven. Vanuit Banff kun je alle soorten tours en activiteiten regelen. Je kunt er ook relaxen in een van de spa’s, shoppen in de vele boetiekjes en heerlijk eten of drinken. In veel pubs is live-muziek en wordt gedanst!

Lake Louise

Vandaag op het einde van de dag hebben we Lake Louise bezocht, een ritje van 60 km. De mooiste route daar naartoe is om de Bow Valley Park Way te rijden, gezien we alle tijd hebben rijden we die prachtige park way naar Lake Louise.

De Bow Valley Park Way is een weg die parallel loopt aan de autoweg naar Lake Louise alleen nu dwars door het bos en dus de kans op het zien van Wildlife.

Via het Canada forum gehoord dat of vroeg gaan, voor 07.00 uur of na 19.00 uur.

Je moet hier wel die tijden aankomen want anders is er geen parkeerplaats meer te vinden en vol is vol, en is weg naar Moraine Lake afgesloten. Daarom gekozen om laat in de middag te gaan. Rond 18.15 uur komen we aan en het is gelukkig droog. Zonder problemen bereiken we de parking bij het meer en lopen het laatste stukje naar het prachtig blauwgroen meer omringd door prachtige bergen met de machtige Victoriagletsjer. Ook aan de rand is het niet druk en kunnen we rustig foto's maken. We praten even met 2 jonge Belgen die van ons en wij van hun foto's maken.

Het meest bezochte meer in de 'Rockie Mountains', is zeer toeristisch. Er staat ook nog een chateau, Fairmont Chateau Lake Louise met accommodatie voor meer dan 1000 gasten. Het werd oorspronkelijk door de Canadian Pacific Railroad gebouwd en na een brand in 1924 opnieuw opgetrokken.

Na een ½ uurtje weer terug naar de auto om richting Moraine Lake te gaan. We nemen de afslag naar het Moraine Lake en rijden via een 12km lange, doodlopende weg naar de parking. Gisteren was deze weg ivm drukte ook afgesloten, in zomerseizoen gebeurt dit al om 08.00 uur. Echter rond 18.30 uur gaan de medewerkers naar huis en worden blokkades weggehaald. Nu kunnen we door maar er is nog veel verkeer en laatste gedeelte staan we stil, parkeren gaat nog moeizaam maar na 15 min is de SUV geparkeerd. Moraine Lake ligt in het “Dal van de Tien Toppen”. Een melkblauw gletsjermeer omringd door de gekartelde, met sneeuw bedekte toppen van de Wenkchemna Peaks.

Na ook even naar boven geklommen te (op de rots) zijn voor de mooie foto's weer rustig terug naar de auto om weer de 65 km terug te rijden naar het hotel. Gelukkig was het droog en konden we de foto's maken. Na uurtje weer terug in hotel en auto weer in garage gereden. We besluiten dicht bij de deur te eten, het wordt El Torro een Mexicaans restaurant op 200 meter van het hotel. Al met al vandaag weer 180 km gereden.