thijsenmiausa2019.reismee.nl

Jasper

Clearwater richting Jasper. Maandag 15 juli 2019

Om10.00u vertrekken we dan eindelijk om, vanuit Clearwater via de 5, the Yellowhead hwy, naar Blue River om hier onze “Bear safari” bij River Safari te volgen. Deze is in de Mud Creek/Mud Lake bij de Noth Thompson River Gevestigd, richting Valemount. Een rit van 110 km en 1uur en15min. We rijden langs de brede North Thompson River, de rivier is ontzettend wild en het water staat erg hoog.


Blue River Safari

River Safari http://riversafari.com Een avontuur met een speciale design boot om met een tour van 2 uur (kosten $ 125 pp) of tour van 1 uur (kosten $ 75 pp) Mooze en Grizzly- en zwarte beren te spotten.

Tip: in een van de reviews staat dat je 10% korting krijgt..... dit krijg je bijna altijd als je de flyer van een Visitor Centre (Wells gray) meeneemt.


Bij de Blue River Safari aangekomen, staat het parkeerterrein redelijk vol. Wat schetst onze verbazing als we al binnen 10 minuten met de uitgebreide safari mee kunnen.


Met deze uitgebreide tour vaar je met een speciale "stille" boot het natuurgebied in (midden in het hart een binnenlandse regenwoud) en daarna met een snelle boot verder, op zoek naar beren en ander wildlife. Halverwege de tocht stopt je bij een waterval waar smeltwater van de gletsjer naar beneden dendert.


De tour die wij voor ogen hadden duurt ongeveer een uur en volgens internet vertrekt deze ieder elk half uur. Bij het willen boeken wordt ons verteld dat hij nog maar 2 maal per dag gáát en de volgende pas om 15.00 uur. Dat gaat niet lukken en de uitgebreide tour willen we niet, dus we besluiten verder te rijden. Ook gezien het feit dat ze heel wazig deden nav vraag zijn er de afgelopen week wel beren gezien?


Je kunt veel leren over beren en het andere wild in dit gebied op internet en bij begin van de tour, bijv. dat beren maar een draagtijd hebben van 10 weken? Dat jonge beren daarom bij de geboorte zo klein zijn, dat je ze in de kom van je hand kunt leggen? Dat jonge beren 1,5 jaar bij hun moeder blijven en daarna worden verstoten en het zelf maar moeten uitzoeken? Dat een bevruchte berin haar zwangerschap kan uitstellen tot na haar winterslaap?

Verder is spotten van beren bij de spoorlijn ook een goed alternatief omdat beren vaak het spoor afstruinen op zoek naar graan dat van de wagons valt.


Na Blue River rijden we langzaam de Rocky Mountains binnen en net buiten blue river zien we een black bear rustig langs de kant te eten. Nu kunnen we wel foto's maken.

Net achter Valemount gaan we de 16 op richting Mount Robson, weer een rit van 125 km en 1 ½ uur. Helaas is het bewolkt maar het begint langzaam open te trekken en gelukkig zien we Mount Robson prachtig voor ons liggen, met de toppen bedekt met sneeuw..


Mount Robson:

Mount Robson Provincial Park is het op één na oudste park van BC en dankt zijn naam aan de 3.954 meter hoge Mount Robson, de hoogste piek van de Canadese Rocky Mountains in Britisch Colombis. We stoppen even bij het visitors center van Mount Robson. Hier zien we een bruine beer zitten en ook hier kunnen we foto's maken.


Overlander Falls:

De Overlander Falls liggen 1,6 kilometer ten oosten van het bezoekerscentrum. Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer vijfhonderd meter lopen. De leukste route start op Robson Meadows Campground en voert je langs de Fraser River naar de watervallen.


We rijden nu langs de Fraser River en achter Mount Robsen rijden we nu Alberta binnen het laatste stukje maar Jasper, op weg moeten we onze klokken 1 uur voorruit zetten. Vanuit de Overlander Falls is het nog 1 uur rijden tot Jasper, net voor Jasper rijden we het park in en er wordt ons gevraagd hoeveel nachten we blijven ivm betaling. Gezien we naar Hilton willen hoeven we (nu) niet te betalen. Na het tanken en sanitaire stop weer verder, na eerst op een trein te wachten. Deze dag hebben we heel veel lange goederentreinen gezien, waarvan sommige wel 1 km tot 1,6 km lang waren met 2 containers op elkaar gestapeld.


Eindelijk mogen we het spoor over en net buiten Jasper zien we auto's langs de weg stilstaan, wij ook stoppen en ja hoor een bruine beer. Weer 25 min verder een groot hert met een enorm gewei en iets verder een kleine kudde berggeiten.

Nu verder op weg naar ons Best Western hotel in Hinton, net 2 maanden open.

Mooi hotel en wij krijgen als diamond member een suite op de topfloor en 2 stuks 65 inch TV. Even gebruik gemaakt van pool en hottub gaan we sushi eten bij Tokyo sushi restaurant aan de Gregg Av 7 km terug.


Vandaag 410 km afgelegd door mooie natuur en veel wildlive gespot. Zwarte en bruine beer, rendier en berggeitjes en 2 maal getankt. Over de totale afstand van 1600 km 1:9,2 gereden en dat met een 3.6 liter V6 met 220 pk.

Wells Gray

Clearwater Wells Gray Parkzondag 14 juli 2019

Vandaag gaan 0m 06.00 uur op weg het park in om beren te spotten, helaas na 1 ½ uur geen beer gezien te hebben rijden we terug naar het hotel om te ontbijten. Na het ontbijt maar even luieren op bed. Rond 11.00 gaan we de old North weg aan andere zijde van de rivier verkennen. Ook hier een onverharde weg die we een ½ uur volgen zonder iets bijzonder te zien. Bij een hike naar een wild water stuk, draaien we om. Bij terugkomst op de verharde weg zien we een bord met Dutch Lake. We rijden de parking op en zien een groot lake met houten steigers bankjes en een groot stuk wat overkapt is ook weer met tafels en bankjes. Hier gaan de locals zwemmen en zonnen op het strandje. Het water is niet zo koud als we dachten, diverse kinderen en ouderen zwemmen of duiken van de vlonder het zeer heldere water in.


Even terug naar hotel om te lunchen en dan rijden we het Wells Gray Park weer in, hét watervallenpark van West-Canada, om via Clearwater Valley Rd richting Moul Falls te gaan.


We gaan de hike doen van 1 uur heen en 1 uur terug naar de voet van Moul Fall, de mooiste vind ik omdat je daar als een van de weinige watervallen erachter kan staan. We kunnen de auto nog parkeren op de parking, het is nog even droog en gaan op stap. Na ½ uur begint het te regenen en het houdt niet meer op. Daarbij is de temperatuur 22 graden en de vochtigheid is 65% dus beetje afzien. Na het 1e stuk met een breed pad komen we in een bospad vol met stenen en bochten tot we een gegeven moment de top bereiken waar we de waterval van boven kunnen zien en staan lang te kijken naar de kracht van het water. Nu verder met trapjes van staal en steen naar een rotspad om uiteindelijk bij de voet van de prachtige waterval aan te komen. De nevel die het water veroorzaakt zorgt voor prachtige effecten en we maken maar geen gebruik van de optie om achter de waterval te komen. Alles is te nat en te glad om dat met onze kleren te doen.

De eerste indrukken zijn fantastisch en de tocht door de regen is vergeten en nu is het moment voor het maken van foto's.

Helaas moeten we weer terug en de regen valt nog harder uit de hemel, wij worden nu ook nat. Op het pad komen steeds meer grote plassen met water te staan wat het lopen niet makkelijker maakt.

Bij de auto auto eerst natte spullen achter in leggen en op weg naar het hotel, waar we eerst gaan tanken.


Bij het hotel gelijk omkleden en hottub in, héérlijk. Zitten net in de tub of we horen hollanders praten, wat blijkt komen oorspronkelijk uit Batenburg en Appeltern maar wonen nu in Limburg en zaten ook bij ons in vliegtuig naar Seattle. Wereldje is toch maar weer klein.


In Clearwater kun je ook een gezellige bibliotheek vinden, veel toeristen komen hier om even hun e-mail te lezen of gebruik te maken van internet.


Na rond 20.00 uur weer te gaan eten in Hop "N" Hog Tap & Smokehouse, terug naar hotel. Morgen naar Jasper en hopelijk de beren. Al met al weer 100 km.

Kamploops en Clearwater

Kamloopsvrijdag 12 juli 2019

Vandaag rustig aan gedaan, we moeten een klein stukje door prachtige natuur, nee dat verveeld dus nooit, op weg naar de Universiteitstad Kamloops, waar we 1 nacht blijven. Ook hier zijn weer diverse Vineyards and Winery te zien. We vertrekken na het aan de farmer market en de perfecte koffie in de store voor het hotel en rijden rond 10.30 uur onder een stralende zon verder langs de Fraser River met zijn vele view points en rijden nog steeds op de Hwy 99 op weg naar Pavillion Lake door naar Marble Cayon Park. Na ongeveer 90 km bij Historic Hat Creek stoppen we even om Historic Hat creek ranch te bezoeken, waar we een soort postkoets en houten cabins zien waarin je kunt overnachten. Ook bezoeken we de winkel om 2 metalen bordjes voor onder de overkapping te kopen. Hierna gaan we verder via de Hwy 97 op weg naar Cash Creek. Hier komen we op de Trans Canada Hwy 1 terecht en rijden langs Thompson River door richting Savone bij het grote Kamploops Lake waar we bijna op de plaats van bestemming zijn.


Kamloops een behoorlijk grote stad, die we de eerste dagen niet meer zien. Banff en Jasper in Alberta zijn klein, het aantal inwoners verschilt ook nogal, zo wonen er in Banff 7847 en Jasper 4590 mensen maar in Kamloops 90280.


Bij de receptie van ons Best Western hotel Plus Kamloops, hadden ze enkele tips voor ons. Het mooi gelegen centrum downtown te bezoeken en men vertelde erbij dat het parkeren na 18.00 uur is gratis. Gelukkig was het hier ook heerlijk weer (28 gr) om rustig rond te lopen.

En hier zien we een object in het park, wat we in Nederland nog nooit hebben gezien en wat in ons fietsland best goed zal staan. Geniaal maar er zijn hier fietsen repair stations. Een paal waar je lucht in je banden kan pompen en waar allerlei sleutels aan staaldraad hangen voor de meest basic reparaties.


Kamloops is een universiteitsstad en dat merk je gelijk aan de drukte op straat. Veel winkeltjes en ook veel restaurants, voor vanavond twijfelen we tussen het eten van Chinees, Indiaaas, Vietnamees, Mexicaans, Gourmet Burger of het Browns sportcafe. Na het bezoek aan downtown waar we rondgelopen hebben, zijn we rond 18.00 uur op het terras van Tumbleweed lounge gaan zitten in Victoriastreet voor een drankje in de zon. Na hier heerlijk gezeten te hebben en beetje mensen kijken blijven we hier ook maar om te eten. Nu, is al weer 21.00 uur, terug naar het hotel BW Kamloops Inn om te slapen, morgen op weg naar Clearwater waar we 2 nachten blijven.



Clearwaterzaterdag 13 Juli 2019

We gaan vandaag op weg naar Clearwater, ook wel genoemd ‘the gateway to Wells Gray Provincial Park’, hier brengen we 2 nachten door in Clearwater Lodge. Naast ons BW hotel ligt een tankstation en hier gaan we eerst maar tanken, de benzine kost hier $1,31 (Can dollars) en aan de overkant bij de Safeway gaan we nog even broodjes kopen voor vanmiddag. De weg loopt grotendeels langs de North Thompson River en rijden afwisselend door bossen waar een hert met jong rustig de weg voor ons oversteekt en zo richting het plaatsje Barrière waar een splitsing komt richting de Barrière River. Onze reis gaat maar verder over de Southern Yellowhead Hwy langs Chu Chua Cottonwood Park richting Little Fort, waar een Ferry je naar de overkant kan brengen. Nog een klein stukje en we zijn in Clearwater, afstand was niet zo groot (130 km) maar wel 130 km langs de rivier met prachtige vergezichten zoals Dunn Peak.


Om 13.00 uur komen we aan bij ons hotel Clearwater Lodge maar we zijn te vroeg om in te checken en besluiten nu maar om het Wells Gray Provincial Park, hét watervallenpark van West-Canada, alvast te verkennen.

Een wildernes park van 5000 km2. Een prachtige route van 63 km die begint langs de Clearwater River het park in en rijden verder langs de bekendste watervallen in het park. Als eerste zien we de Spahats Creek Falls, hier staat op de parking een Belg met een foodcar waar je friet maar ook belgische wafels kunt kopen. Het lijkt alsof deze 75 meter hoge waterval rechtstreeks uit de berg stroomt. Dan rijden we via Clearwater Valley Rd richting Moul Falls, gezien dat we om deze te bezoeken 6 km moeten hiken besluiten we deze morgen maar bezichtigen. (Bij Moul Fall kun je als een van de weinige watervallen erachter staan). Nu rustig verder bij redelijk zonnig weer (vooruitzichten waren slecht veel regen en onweer) door naar de brede Dawson Falls ( 90 meter breed). Hier zijn 2 opties een gaat naar de voorkant om foto's te maken en als je verder loopt kom je boven de waterval uit. Nu verder via de prachtige scinic Helmcken Falls Rd naar Helmcken Falls bij de Murtle River, de mooiste én hoogste waterval van het park (141 meter). We bekijken de waterval vanaf de rand van de kloof en staan lang te kijken naar de kracht van het water.

De weg door het park eindigt bij het Clearwater lake. Om hier te komen rijden we 25 kilometer op een onverharde weg met kuilen en hobbels. Hier is een kampeer terrein en kun je zwemmen, varen of vissen op het meer, op dit punt komen we rond 18.00 uur aan. Wil je naar het andere meer dan kan dat alleen via een kano tour, die je van te voren moet boeken.

Nu weer dezelfde weg terug naar het hotel om in te checken, het is nu 19.30 uur.


We dachten dat dit niet het allermooiste van onze vakantie zou zijn, maar de kamers zijn schoon en ruim met een zithoek, keukentje en de bedden zijn goed. Ook is er een zwembad met whirlpool aanwezig. Ook zijn er diverse restaurantjes en bars aanwezig en we besluiten rond 20.00 uur om naar het Hop "N" Hog Tap & Smokehouse te gaan. Hier hebben we heerlijk gegeten en is een aanrader, zoals de naam het zegt heerlijk vlees van de BB wat lekker gerookt is. Omdat het zaterdag is kun je niet reserveren en gelukkig zijn we laat anders moet je 30 tot 45 minuten geduld hebben. Gelijk voor morgen 20.00 uur gereserveerd. Weer 280 km afgelegd.

Whistler en lillooet

Whistler woensdag 10 juli 2019

Vanochtend gaan we over de Sea-to-Sky Highway op weg naar Whistler waar in 2010 de Olympische spelen zijn geweest. Als we net op weg zijn op Marine drive snappen we gisteren het spotten van al die grote dure auto's. Hier wonen de rich en fabuleus van Vancouver. Prachtige villa's met uitzicht op het water. Na 20 km komen we weer op de Hw99 welke ons naar Whistler brengt. Vooral het eerste deel van deze route is mooi, met uitzicht op zee slingert de weg tussen de bergen door. Onderweg stoppen we enkele keren voor het maken van foto's, hier zijn niet parking plekken ingericht zoals we in de USA gewend zijn. Nee hier is het verboden om te stoppen. Na 41 km zijn we bij de 100 meter hoge Shannon Falls. Deze mooie waterval kun je van onderaf bekijken. Ook hier hebben we geluk en is de regen even opgehouden. Gezien het weer besluiten we niet de Sea to Sky condela naar de top te nemen. Het weer is wisselend en in de namiddag checken we in in het Aava Whistler Hotel, een heel mooi gelegen hotel in het centrum van dit skioord. Dit is een typisch bergstadje, ook wel bekend van de Olympische Winterspelen in 2010. Het hele jaar door brengt de gondel je naar de bergtop van Whistler Mountain. We kunnen gelukkig gelijk inchecken en kunnen tegen betaling de auto onder hotel parkeren. De kamers zijn pas gerenoveerd en schoon. Het spa gedeelte op de begane grond is perfect. Sauna lekker warm (90 gr) hottub groot en heerlijk op temperatuur ( 40 graden) en zwembad is ook goed op temperatuur. Na uurtje daar doorgebracht te hebben en gezellig geconserveerd te hebben met Canadees uit BC terug naar kamer om even centrum te bezoeken. 150 km over prachtige wegen en landschappen.

Reistip:Zowel de Shannon Falls als de Brandywine Falls zijn aanraders om te bezoeken als je over de Sea-to-Sky Highway rijdt. Ze liggen direct langs de snelweg en vanaf de parkeerplaats is het maar eventjes lopen, waardoor het niet veel tijd inneemt in je reisschema.


Whistler is een stadje in Brits-Columbia, Canada, 125 kilometer ten noorden van Vancouver. Het is voornamelijk bekend als een toeristische plaats en heeft een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika. In 2010 vond hier een gedeelte van de Olympische Winterspelen plaats. In het centrum staan de Olympische ringen. Het bevolkingsaantal varieert van 10.000 in de zomer tot ruim 40.000 in de winter.


Het gebied rond Whistler was oorspronkelijk bewoond door de Coast Salish Aboriginals. In 1860 werd het gebied bezocht door kolonisten. De naam Whistler komt van het geluid dat gemaakt wordt door marmotten die in het gebied voorkomen ('whistle' betekent 'fluiten' in het Engels).

In het begin van de 20e eeuw bouwden Myrtle en Alex Philip de rainbow lodge in Alta Lake (nu Whistler) en in 1914 werd Alta Lake met Vancouver via een treinverbinding verbonden. In 1966 is men begonnen met de aanleg van de eerste skiliften op de Whistler mountain, dit groeide razendsnel en in 1980 werd de Blackcomb mountain, gelegen naast Whistler mountain geopend als een nieuw gebied. Whistler is nu een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika en in 2003 werd Whistler samen met Vancouver gekozen voor de Olympische Winterspelen in 2010.


Mountainbiken of liever ‘downhill biken’ is een enorme populaire zomersport in Whistler er is zelfs een speciale bergbaan opzij van het centrum voor gemaakt, de bevuilde moutenbijkers zie je de hele tijd het centrum voorbij komen lopen. In centrum zelf is nogal druk, met zijn vele winkels, hotels en restaurants. Huizen en appartementen voor de inwoners zie je nauwelijks. Ook interessant is de 3 km lange Peak2Peak kabelbaan, de langste niet-ondersteunde skilift ter wereld met een glazen vloer echter gezien het slechte weer voor ons nu geen optie.


We lopen rond 16.30 uur naar centrum om iets te drinken (happy hour) en om mensen te spotten en te eten. Al met al hebben we ruim 3 uur heerlijk overdekt en verwarmd buiten gezeten bij Beacon Pub & Eatery, was nodig want op sommige momenten viel het met bakken uit de hemel. Rond 20.30 uur weer terug naar de hotelkamer. Even tv kijken en slapen.



Van Whistler naar Lillooet.Donderdag 11 juli 2019
We nemen vanuit Whistler de Sea to Sky hwy (99) op weg naar Lillooet, een stukje van 150 km. Indrukwekkende prachtige weg waar we eerst langs Green lake rijden en later een heel lang stuk langs de Rutherford Creek.

Bij de Nairn Falls Lookout stoppen we ook weer voor de hike van 1500 meter om zo te komen tot het uitzicht en voor de foto`s, het is overal behoorlijk druk en gezien de verhalen op de Facebook Canada reis forum site lees je van alles over de verwachte drukte bij de 2 belangrijke parken Jasper en Banff door hordes Chinezen en andere buitenlanders. We Shall see en anders maar extra vroeg op om op tijd bij de parken te zijn.


Weer verder door de prachtige natuur richting Pemberton waar we tot onze grote verrassing een bruine beer (1e van deze reis) de weg over zien steken, we zijn net te laat om een foto te maken. De rit gaat verder langs Mt Curry (toppen nog vol met sneeuw) en komen we langs Llliooet Lake. Iets verder stoppen we bij Joffre Lake Trealhead om via een kleine wandeling Lower Joffre Lake te bezoeken.


We blijven maar door naaldbossen en langs snel stromende riviertjes rijden, maar ook door steile kronkelige gedeelte met 15% en 12% daling of stijging. Gelukkig heeft onze 6 cilinder voldoende pk en vermogen om makkelijk omhoog te komen en bergversnelling om te dalen. Net voor we Lillooet bereiken komen we langs Seton Lake waar we even stoppen voordat we in Lillooet aankomen.

Bij het 29 kilometer lange Kamloops Lake waar we rond drie uur stoppen, staan zelfs enkele cactussen. Hier gaat aan de overkant, strak tussen de steile berghelling en het water) juist een trein over de Canada Pacific Railway (Vancouver en Montreal). We zien deze vaker en wat opvalt, is hoe ontzettend lang deze zijn, wel meer dan een kilometer. Na het inchecken, dit had wel wat voeten in aarde omdat de sleutel van de kamerdeur niet 1 2 3 uit de lade gevonden kon worden via de achterzijde de auto uitladen en met verbazing de kamer met 3 eenpersoonsbedden bewonderd, rijden we naar The Old Bridge over de Fraser River met zijn vele view points. Het goede weer reist met ons mee, temperaturen van 28 graden zijn geen uitzondering in de gebieden waar we tot nu toe zijn geweest. Vooraan in het dorp in een liquor store waar we even binnen kijken. Nu terug naar het hotel en als we daar zijn besluiten we ergens wat gaan te drinken. 100 meter van hotel is een nieuw restaurant & bar geopend, cookhouse restaurant,waar we lekker op buiten terras gaan zitten. Constant zegt de vriendelijke vrouw maar dear dit en dear dat. Ondanks dat hier maar 3 kleine hotels zijn en wel 5 restaurantjes is/wordt het hier gedurende de tijd druk.

Na 3 uurtjes gezeten te hebben en de zon achter de bergen is verborgen, lopen we terug naar het hotel. Morgen weer een dag.


Lillooet

Bij het stadje Lillooet waar we overnachten in Hotel DeOro is het gewoon ontzettend heet: meer dan 25°C. Het lijkt het wilde westen uit de films hier. We bezoeken het info centrum en komen er achter dat het oorspronkelijk een goudzoekers plaats is, zelfs een van de grootste steden van Noord-Amerika. Echter sinds er maar weinig goud wordt gevonden is het gereduceerd tot een kleine nederzetting in de ‘middle of nowhere’.

Everett en Vancouver

Everettmaandag 8 juli 2019

Vandaag zijn we door het tijdsverschil vroeg wakker en gaan op weg om de Boeing fabriek te bezoeken.


Het is ongeveer een 15 min rijden. Via internet hebben we in februari de “Your Future of Flight” Tickets voor de Boeing tour al gereserveerd en die begint om 10.30 uur dus we hebben alle tijd. Over de 526 rijden we op een gegeven moment langs de assemblage hal van de Boeing fabriek. Op de grote deuren, waarachter de vliegtuigen worden gebouwd, staan prachtige reusachtige afbeeldingen. Dit zijn de grootste digitale grafische muurschildering ter wereld en beslaan 9290m2. Niet veel later zien we (na eerst een verkeerde afslag genomen te hebben) de afslag naar Future of Flight. De auto parkeren we op het parkeerterrein en in de verte staan allemaal nieuwe vliegtuigen klaar om afgeleverd te worden. We lopen naar het visitor center het is een soort Aviodrome.



Boeing of officieel The Boeing Companyis een Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago in de Boeing International Headquarters. Boeing is wereldwijd de grootste producent van vliegtuigen naar omzet en de tweede als het gaat om het aantal afgeleverde toestellen. Boeing is 15 juli 1916 opgericht in Seattle, Washington door William Edward Boeing en was toen bekend als de "Pacific Aero Product Co.". Op 9 mei 1917 werd het bedrijf omgedoopt tot "Boeing Airplane Company".


De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. Omdat de andere fabrieken van Boeing niet groot genoeg waren voor het bouwen van de 747 werd besloten om een nieuwe fabriek te bouwen.


The Future of Flight Aviation Center

Dit is een luchtvaart museum en een educatief centrum gelegen aan de noordwest hoek van Paine Field in Everett. Het is het startpunt voor de Boeing Tour, een rondleiding door een deel van Boeing productiefaciliteit waar de modellen 747, 767, 777 en 787 worden gebouwd. The Future of Flight Aviation Center & Boeing Tour is in het najaar van 2005 opgeleverd en koste $ 23 - miljoen dollar. Vanuit The Future of Flight Aviation Center wordt ook de Boeing Tour geregeld.


De Boeing Tour omvat een bezoek aan de Boeing Everett Factory, waar je vliegtuigen kan bekijken in alle stadia van de bouw en test stadia. Het museum beslaat 2.600 m2. Op de tour door de fabriek mag je niets meenemen. Geen rugzakken, tassen, fototoestellen, messen, telefoons, wapens (alsof wij die zouden hebben).


Boeing Everett faciliteit of de Boeing fabriek,

Dit is werelds grootste gebouw in volume op 13.385.378 m3 en beslaat 399.480 m2 en staat vermeld in Guinness World Records. Er zijn meer dan 30.000 mensen werkzaam in de fabriek die in drie ploegen werken. Alleen al in de staat Washington werken 76.000 mensen bij Boeing.

De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747 aan Pan American World. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. In deze nieuwe fabriek worden de brede romp van de Boeing 747's, 767's, 777, de nieuwe 787 Dreamliner en de 737 in elkaar worden gezet.



Niet alleen het ontwerpen van de 747 was een grote opgave, het bouwen van de assemblagefaciliteiten was dat ook. Om het terrein te egaliseren werd meer dan drie miljoen kubieke meter aarde verplaatst en de steilste standaard smalspoorlijn van het noordelijk halfrond aangelegd. De hallen zijn zo groot dat het last heeft van het ontstaan van “wolken” in de gebouwen. Op sommige momenten “regende” het binnen wat niet bevorderlijk was voor de bouw van de vliegtuigen. Het probleem werd gedeeltelijk opgelost met een luchtcirculatie systeem. Vandaag de dag is er geen airconditioning of verwarming meer. In plaats daarvan wordt de fabriek verwarmd door 1 miljoen lampen aan de planfonds en mocht het nodig zijn gekoeld door de deuren te openen.

De Tour

In een film ruimte krijgen we nog een kort filmpje te zien over de ontwikkeling van het vliegtuig. Verder nog instructie over de tour die 90 minuten duurt en worden we in groepen verdeeld. Er gaan twee bussen met bezoekers. Weer een waarschuwing geen telefoons, camera’s etc bij je te hebben anders mag je de rest van de dag bij de security zitten. Met een bus worden we naar de assemblage hallen gereden. In het weekend wordt er niet gewerkt. De rest van de week is het continu 24 uur in 3 ploegen. Het verbaast ons dat ze niet in het weekend door draaien. Ondertussen vertelt de gids ons over het begin van Boeing en wat ze allemaal in Everett doen. Dan komen we bij een productiehal van de 777. Door een kleine deur gaan we naar binnen. De gids vertelt over de bouw van deze hallen en dat deze zo groot zijn dat ze een eigen klimaat hebben.


Het zijn inderdaad gigantische hallen maar dat moet ook wel. Het zijn grote vliegtuigen en met de vleugels eraan nemen ze veel ruimte in. Elke afdeling heeft zijn eigen kantine. Je kunt, met zoveel werknemers, geen gezamenlijke kantine hebben. De gids grapt dat zij het enige bedrijf zijn met een eigen Starbucks. De vliegtuigen liggen in twee delen, tegengesteld naast elkaar Aan het eind van de hal keren ze en wordt het achterste gedeelte aan het voorste gedeelte vastgemaakt. Daarna komen de vleugels er aan, de motoren, staart, onderstel etc. Dit is geen ding wat je in een weekje in elkaar zet.


Over de balustrade staan we een poosje te kijken. Dan moeten we weer verder via de lift terug naar tunnel en werr lopend naar buiten, weer in de bus naar andere gedeelte van de enorme hal. Hier wordt het nieuwste vliegtuig van Boeing gebouwd, de 787 Dreamliner. Deze bestaat voor 50% uit kunststof in plaats van aluminium.

we door een lange tunnel naar een lift. We passen er met zijn allen in en gaan naar boven. Over de balustrade kijk je dan neer over de productie hallen van de aanbouwzijnde vliegtuigen en start-testbaan. Ook hier lopen we via een grote tunnel naar buiten, gasten mogen niet op vloer productie komen, vandaar.


Dan weer in de bus en dan maken we een ritje over de testbaan en langs de spuithallen. Er zijn speciale wanden waarachter ze de motoren testen. Deze moeten eerst uitgetest worden voordat de daadwerkelijke testvluchten gedaan kunnen worden. De vliegtuigen worden zeer uitgebreid getest voordat ze afgeleverd worden (Bij de MAX dus niet ?). Dan moeten ze nog gespoten worden en helemaal naar de wensen van de klant ingericht worden. Voor aflevering moet je ze wel zelf ophalen. Als we nog een vliegtuig willen bestellen dan kan dat. De prijs begint bij 290 miljoen dollar en de klant is koning. Na afloop worden we terug gebracht van waar de tour begon alleen moeten we eerst nog door een winkel. Souvenirs, bekers, truien, spellen, alles wat met vliegtuigen te maken heeft verkopen ze hier.


We sluiten dit gedeelte van de tour af bij het panorama dek; daar heb je een mooi uitzicht over de productie hallen en zien een dream lifter en start-testbaan waar vliegtuigen af en aanvliegen. Hier staat nu ook een draem lifter die complete onderdelen van de fabriek uit bv Charlston Carolina aanvliegt.




Vogelvlucht Boeing vliegtuigen

In 1933 ontwierp Boeing een revolutionair nieuw passagiersvliegtuig: de Boeing 247. Het was revolutionair omdat het voor het eerst volledig van metaal was, met een intrekbaar landingsgestel


In 1938 kwam de Boeing 307 Stratoliner, het eerste toestel ooit met een drukcabine en het was in staat om op 6.000 m te vliegen


In 1958 begon de levering van de Boeing 707, het eerste Amerikaanse burger-straalvliegtuig. Met de 707, een viermotorig toestel geschikt om 156 passagiers mee te nemen


In 1962 begon Boeing met de 727,voor maximaal 180 passagiers. De Boeing 727 was een voorganger van de Boeing 757


In 1967 introduceerde Boeing een nieuwe toestel voor korte en middellange afstanden, de tweemotorige 737 voor maximaal 100 passagiers. Sindsdien is de 737 het best verkopende straalvliegtuig aller tijden. De nieuwe generatie 737 ( Next Generation) bestaat nu uit de 737-700 (140 pas), de 737-800 ( (180 pas) en de 737-900 (190 pas).


In 1968 komt de 747 of Jumbo Jet en is misschien wel het bekendste vliegtuigtype ter wereld. De Boeing 747 vervoert maximaal 565 passagiers in all-economy. Ook is de 747 bekend als Shuttle Carrier Aircraft (vervoerde de Space Shuttle boven op het toestel).


In 1983 begon de economische situatie te verbeteren en Boeing kwam met nieuwe toestellen en ontwikkelde de smalle 757 en de grotere 767

In de jaren 2000 kwamde Boeing 777 is een widebody-vliegtuig dat door twee krachtige motoren kan worden voortgestuwd. De 777 kan 245 tot 450 passagiers vervoeren en heeft een groot vliegbereik: 10.000-16.000 km


In 2009 kwam de Boeing 787 "Dreamliner met drie versies: een standaardversie, stretchversie en een verlengde versie. Met een variatie van 200-350 passagiers. De Boeing 787 is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat.


In 2016 wordt de laatste 737, de Next Generation, opgevolgd door de 737 MAX (150 tot 220 pas). Er zijn 4 varianten van de nieuwe familie, de 737 MAX 7, 737 MAX 8, 737 MAX 9 en 737 MAX 10 die gebaseerd zijn op de al bestaande Boeing 737-700, 737-800 en 737-900ER en de laatste als tegenhanger van de Airbus A321. Deze drie Next Generation varianten zijn respectievelijk de best verkopende versies van de Boeing 737. Echter sinds januari 2019 zijn er wereldwijd grote problemen met deze types (software en of ??) en sinds april staan deze tostellen aan de grond. De kosten hiervan worden geschat op minstens 1 miljoen per week. Boeing heeft aangegeven dat de rompafmetingen en deurconfiguraties van de Boeing 737 Next Generation gelijk zijn aan die van de eerste drie 737 MAX-varianten.



Nu op weg naar de parking om de auto op te halen en rijden we naar de kust via de marine basis Naval Station Everett en de haven via Haborview Park rijden we door naar de Mukiteo Lighhouse waar we in de brewery er tegenover iets te eten en een biertje pakken en langzamerhand weer terug via de kust weg met prachtige villa's naar het hotel. Ondertussen nagaan waar we vanavond gaan eten, we willen ook op tijd naar bed. Het blijft jammer dat vooral gezien het mooie weer er werkzaamheden aan het zwembad zijn en deze dus nu gesloten is. Na 3 uurtjes rusten lopen we naar Katana Shusi restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben (tip van Yelp) en lopen later weer terug naar hotel. 21.00 uur moe maar voldaan zit eerste echte dag erop, morgen naar Vancouver Canada. Nu aan het verslag werken.



North Vancouverdinsdag 9 juli 2019

Vandaag op weg naar North Vancouver in British Columbia Canada, om de stad die we in 2010 bezocht hebben nog eens aan te doen. Een ritje van 2 ½ uur (200 km) via een rustige weg en met helder zonnig weer van 23 graden, maar eerst moeten we de grens over wat gelukkig redelijk makkelijk en snel verloopt (we gaan de USA uit ? ipv in).

Ons Hotel Best Western capilano inn & suites, ligt aan de andere zijde van Vancouver Harbour en 6 km van het centrum en het mooie Sunset Beach Park.

Dus we gaan eerst naar het centrum (downtown) waar we de auto parkeren in een overdekte garage Easy Park in Howe Street. We slenteren in historische Gastown, waar overblijfselen uit de pionierstijd te zien zijn en iets over de hoogtijdagen van de Canadian Pacific Railway en lopen door downtown eastsite waar onze auto staat, bekijken de ook haven en veel andere bezienswaardigheden. Vlak bij de Easy parking in Howe street zijn alle bekende "dure" winkels te vinden, dit is het winkelwalhalla om te shoppen. Gezien dat we tot 15.00 betaald hebben zijn we 14.50 bij de auto om naar North Vancouver te rijden.


Met de auto gaan we via Sunset Beach Park, de Beach Ave naar de Noordzijde van Vancouver. Voordat we de noordzijde echt bereiken, rijden we door Stanly Park. Hier nemen we de Stanley Park drive om zo het eiland helemaal rond te rijden (het wordt omringd door water) om de mooie toeristisch plekjes te bewonderen, het lopen hoeft vandaag niet meer. Het is een belangrijke recreatieplaats voor locals en voor toeristen dankzij zijn de vele fiets- en wandelpaden, museums en picnic area. Nu op weg naar het Hotel om de bagage uit te laden en ons te verfrissen. Gezien het drinken haast op is gaan we snel naar de Walmart om iets in te slaan, echter bij terugkomst staan we in de forenze file en ipv 8min doen we er 40 min over. Overal in deze regio zien we heel veel grote dure auto's rijden.


Vanuit ons hotel is het 5 minuten rijden naar de Capilano Suspension Bridge, een hoge en lange hangbrug van 140 meter over de Capilano River met Treetops Adventure (lopen door boomtoppen en tropisch bos).

We hoorde bij receptie dat er een gratis pendelbus rijdt die stopt op 100 meter van hotel en dat scheelt $ 7,50 parkeergeld. Ook na 17.00 uur krijg je 30% korting en voor Britt extra studentenkorting. Omdat we Hollanders zijn maken we daar gebruik van. https://www.capbridge.com


De hangbrug schommelt behoorlijk en zelfs gezien late tijdstip is het nog erg druk (Hollanders die ook gebruik maken van korting) nee hoor er zijn diverse nationaliteiten die willen/gaan lopen over de hangbrug. De 2 reisgenoten zijn blij dat ze er over zijn en zijn niet gerustgesteld over de terugreis.

Als je aan de andere kant van de brug bent kun je de prachtige route van de Treetops Adventure lopen. Dan loop je over bruggen die tussen de bomen gemaakt zijn. Je hebt dan een vanaf verschillende hoogtes een mooi uitzicht op het prachtige gematigde regenwoud.

Rond 19.15 uur we met tram terug naar hotel om vandaar naar de cactus club café te rijden. Heerlijk zitten we daar op het overdekte en beschutte terras te genieten van hapje en drankje. Na 2 uurtjes terug naar hotel, ondertussen is het begonnen te regenen, om moe maar voldaan naar bed te gaan. Morgen langs de mooie kust naar Whistler, de bekende wintersportplaats.


Vancouver is een stad in Canada en is het centrum van het gelijknamige stedelijk gebied en veruit de grootste bevolkingsconcentratie van de provincie Brits-Columbia. De stad ligt aan de Straat van Georgia, een deel van de Grote Oceaan. De stad is vernoemd naar de Engelse kapitein George Vancouver, een nazaat uit het Nederlandse adellijke geslacht Van Coeverden uit Drente en heeft een inwonertal van 631.486. De haven van Vancouver is een van de belangrijkste ter wereld en wordt er jaarlijks ter waarde van 43 miljard dollar verhandeld met 90 landen. Door de lage productiekosten is het ook de derde stad van Noord-Amerika als het gaat om de filmindustrie, na Los Angeles en New York. Hierdoor wordt Vancouver soms ook wel “Noord Hollywood” genoemd. In 2005 was Vancouver de op een na duurste stad van Canada, na Toronto, en nam het de 56e plek in op de wereldranglijst in dezelfde categorie. De stad staat bekend om haar hoge levenskwaliteit.


De prachtige omgeving van Vancouver maakt de stad een interessante toeristische bestemming. Bezoekers worden meestal aangetrokken door de unieke combinatie van het brede culturele aanbod in deze kosmopolitische stad en de besneeuwde bergen, regenwouden en ruige kusten in de directe omgeving. Een andere toeristische trekpleister is Granville Island, een klein eilandje naast Downtown, waar een grote markt is gevestigd. Ook de walvistours door de Straat van Georgia is populair en bezoeken jaarlijks zo’n 1 miljoen toeristen Vancouver 'en route' op een cruise schip, meestal op weg naar Alaska.


Ook al is Vancouver niet compleet vrij van raciale spanning, de vele verschillende bevolkingsgroepen leven behoorlijk harmonieus samen in de stad. Eén kenmerk daarvan is het grote aantal 'gemixte koppels', de enorme populariteit van Sushi en de Thaise keuken onder de niet-Aziatische bevolking, en de vele traditionele feesten van buitenlandse culturen die worden gevierd. Vancouver heeft ook een grote homoseksuele bevolking, de omgeving van Davie Street in Downtown staat ook wel bekend als "Davie Village" door het grote aantal gay restaurants, bars en clubs die daar te vinden zijn. Ook wordt jaarlijks in Vancouver een Gay Pride Parade gehouden. 40% van de inwoners is van Aziatische afkomst.

Seattle

Seattlezondag7 juli 2019

Onze vlucht met KLM (KL 6033 uitgevoerd door Delta) vertrekt om 10.20 uur dus we moeten ongeveer rond 07.00 uur op schiphol zijn. We rijden 05.30 uur thuis weg en gelukkig hebben we de parkeergarage op P3 geboekt, scheelt weer een stuk lopen en auto staat overdekt. We hebben mazzel, want op begane grond net voor de uitgang is een plek vrij.

Gelukkig valt de drukte bij inchecken en de douane mee en zijn we binnen 20 min in de vertrekhal aangekomen. Precies op tijd vertrekt ons vliegtuig de airbus a330-300 op weg naar Seattle. De verzorging van Delta was perfect, bij ontvangst werd een soort menukaart gegeven met keuze mogelijkheden hoofdmenu, de gratis wel/ niet alcoholische drankjes,snacks en afsluit lunch, oordopjes-masker en oortjes tbv de multimedia (veel nieuwe films). We komen stipt op tijd aan, 11.15 uur plaatselijke tijd een vlucht van 10 uur, wel bewolkt maar droog en 20 graden.

Het bezoek aan de douane verloopt voor ons goed. Er stond een hele lange rij bij inwoners buiten de USA, maar toen werd gevraagd om mensen die Esta hadden en vorig jaar Amerika bezocht hadden ook bij rij 1 aan te sluiten. Via automatische scan procedure waren wij in een poep en een scheet erdoor heen en gelijk kwamen de koffers binnen.

Doorgelopen naar de shutle (metro) en zo naar main area gebracht, ritje van 3 minuten. Hier weer eruit en via borden naar bussen gelopen om naar de rental cars locatie te gaan.

Ook hier zat het weer mee, bij Alamo gelijk geholpen en geen opdringerige balie medewerker die extra pakketten wilde "aansmeren". We lopen naar buiten om met de lift naar de Alamo verdieping te gaan en vielen met de neus in de boter. Kies maar uit werd ons verteld en daar stonden dus diverse prachtige SUV’s te wachten.

Even gekeken, enkele Nissans Pathfinder, Fords enz enz , maar ook een fonkelnieuw met alle luxe uitgeruste Jeep Grand Cherokee, 930 ml gereden en een 3.6 Liter V6 met 220pk.

Dat wordt deze week nog puzzelen hoe alles werkt, maar nu eerst een ritje van 32ml naar de stad Everett, net boven Seattle, voor de eerste twee overnachting in het Best Western Cascade Inn. We kunnen om 14.00 als we aankomen inchecken en gaan na even gerust te hebben eten en drinken inslaan bij de Walmart Supercentre (iets verder op) en om na een kleine hap bij de Dannys naast hotel weer terug naar hotel waar we om 20.00 uur als een blok in slaap vallen. Kan ook niet anders na 25 uur op zijn geweest.

We beginnen onze reis in Seattle in de staat Washington en trekken dan verder naar Canada. Deze stad is meerdere keren uitgeroepen tot 'the most livable city in the US'. Dat kun je zeker ook wel merken want de sfeer in de stad is heel relaxt. Mensen die wel eens in West-Canada zijn geweest zullen de sfeer ook herkennen. De stad Seattle zelf is niet zo groot en heeft maar ongeveer 700.000 inwoners. Als je er bent lijkt dat niet zo, daar Seattle onderdeel uitmaakt van een zeer groot stedelijk gebied rond de Puget Sound baai met 3,7 miljoen inwoners.

Hierbij moet je denken aan onze Randstad: je merkt amper iets van een scheiding tussen de diverse plaatsen. Downtown Seattle is echter overzichtelijk en heel goed te voet te doen. Binnen een paar uur heb je alles lopend kunnen zien. Door de rechte straten is alles bovendien heel overzichtelijk.

Maar dit alles zien we de laatste 3 dagen van onze vakantiewaar we dan blijven voordat we terugvliegen.

De voorbereiding

Dit jaar gaan we weer terug naar Seattle om van daar  British Columbia, kortweg BC genoemd en Alberta te bezoeken. Een reis van 23 nachten en 3500 kilometer en ook het wildlife in British Columbia is een grote toeristische trekpleister. Beren, elanden, berggeiten en kariboes, als je in de wildernis erop uit trekt zal je geheid wilde dieren kunnen spotten. Onze opzet is natuurlijk om zoveel mogelijk van dat wildlive te spotten, waarvan beren voor ons op nummer 1 staan.

  • British Columbia:

BC is de meest westelijk provincie van Canada en beslaat de volledige westkust van Canada. Het grondgebied van BC beslaat zo’n 944,735 km2 en is daarmee bijna 23 keer zo groot als Nederland. Met een ruim 4,4 miljoen inwoners is de provincie nog steeds dunbevolkt, aangezien de meeste van deze inwoners leven in de grotere steden van British Columbia: Vancouver, Surrey, Richmond, Kelowna en Burnaby. De ruige kustlijn van British Columbia strekt zich uit over zo’n 27.000 kilometer en is rijk aan steile kliffen, diepe fjorden en ongeveer 600 eilanden, waarvan de meeste onbewoond zijn. Het veruit grootste eiland voor de kust van British Columbia is Vancouver Island met als hoofdstad het sfeervolle Victoria. Hier zijn we in 2016 geweest en is inderdaad een aanrader.

Verder is British Columbia bekend om de prachtige ruige natuur. Wilde rivieren, kabbelende beekjes, rustieke bergmeertjes, eindeloze bossen en steile bergwanden. 

  • Alberta:

De zeer afwisselende provincie Alberta is ook erg leuk om te bezoeken de verschillen zijn groot: van de prairies in het oosten naar de ruige bergen van de Rocky Mountains in het westen waar de Bow River dwars doorheen stroomt en belangrijke national parken.

Het is de thuishaven van Banff National Park en Jasper National Park, van de must sees Lake Louise en JohnstonCanyon. Menig toerist volgt de bekende Icefields Parkway die je langs de mooiste plekjes van Alberta stuurt. Onderweg zijn heerlijke picknickplaatsen gelegen en een wandeling is er zo gemaakt. Van kleine dorpjes met slechts één straat naar grote steden als Edmonton en Calgary, maar Banff, Jasper en Red Deer zijn uitstekende bestemmingen. In de natuur van Alberta kun je enorm veel verschillende elementen terugvinden, die samen zorgen voor panoramische plaatjes die op je netvlies gebrand zullen worden. Bergen, bossen, gletsjers, meren, canyons, warmwaterbronnen, wilde dieren, prairies, heuvelachtige graslanden en kolkende rivieren wisselen elkaar af.


We zullen het in Juli hopelijk gaan zien, vliegtickets - hotels en auto zijn geboekt en het aftellen is begonnen..

 

 

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Thijs